-- GÜNCEL PROJELER:

Kategoriler: İklim Değişikliği
Tarih: 21-Ocak-2007
Yazdır | Arkadaşına Gönder | Yorum Ekle

İklim değişikliği ve içimizdeki iklimleri değiştirmek

Pencereden fırtınanın gücünün arttığını hissediyoruz, sokaklarda uçuşan sert cisimlerin bir yerlere çarpma sesleri geliyor. O arada telefon çalıyor ve bulunduğum toplantıdaki Alman bir arkadaş yaşadığı kentte okulların tatil edildiğini öğreniyor hava koşullarından ötürü. Biz oldukça uzağında AB’nin başkenti Brükselde olduğumuz halde uzaklarda da aynı iklim olayının yaşanması toplantımızı çok etkilemiyor. Toplantı korunaklı bir odada, bir binanın beşinci katında, ısıtılmış, aydınlatılmış, gıdalar, sandalyeler masalar...ve biz.

Friends of the Earth adlı uluslararası çevre kuruluşunun iklim değişikliği ile ilgili stratejisi ve başlatmayı düşündüğü uluslararası bir kampanya konuşuluyor çeşitli ülke temsilcileri arasında. İngiltere şubesi “big ask” (büyük soru diye tercüme edilebilir) sloganı ile yıllık emisyon miktarını %3 düşürmek gibi bir hedef koyduğu bir kampanya yürütüyor, bunu yaygınlaştırmayı düşünüyor diğerleri de. Tartışılacak uluslararası kampanyanın içeriği, takvimi. Bir kurul oluşturuldu bu konuyu çalışmak üzere ve toplantı bitti.

Binadan çıktım, rüzgar bazı noktalarda elimdeki çanta ile birlikte beni sağa sola savuruyor, uçuşan nesnelerin bana çarpmamasına dikkat ediyorum. Bir sürü ambulans sesi geliyor. Fırtına öğlene doğru, geldiğim uçak Brüksel havaalanına inerken başlamıştı, uçak oldukça zor bir iniş yaptı ve uçaktaki herkesin nefesi kesildi bir an, koltuklara yapıştı herkes ve inip uçak yavaşladığında herkes alnındaki teri siliyor, oflayıp puflayarak derin nefes alıyor ve cep telefonlarını açmaya, uçaktan acilen çıkmak için hazırlık yapmaya başlıyorlardı bir dakika sonra.

Şehirde de ilginç bir durum var, dolaşıyorum biraz gözlem amaçlı. Alışveriş merkezlerine girip bakıyorum kapıdan, içerisi sıcak, rüzgar yok, bir sürü insan deli gibi raflara, satılık öğelere bakıyor kıtlıktan çıkmış gibi ve alışveriş ediyor. Büyük binalardan dolayı rüzgarın şimdilik hissedilmediği sokaklardaki insanlar da krallar gibi güle oynaya, hiç ölmeyecekmiş hissi veren bir ifade ile ellerinde torbalar, çantalar ve bir yandan yedikleri maddeler...Köşeyi dönüp de fırtınanın deli gibi estiği büyük bir bulvarda karşıdan karşıya geçmek zorunda olan yayalar ise telaşlı, yüzlerinde dehşet ifadesi var, başlarına bir şey gelmemesi için güvenli yol arıyor bulamıyor, uçuşan şeylere bakıyor, aciz!

İçim kıpır kıpır, beni memnun eden düşünceler, duygular içindeyim. İçimdeki iklim dışarıdakine benziyor, güçlü bir şekilde varlığını hissediyorum. Olumlu yönde, doğanın, yaradılışın gücüne hayranlığımın, yaratan, var oluşun bütününün işleyişi ve adaletine güvenim, inancım esiyor içimde. Günlerce, yıllarca hesap kitap yapıyoruz insanlık olarak  sonraki yıl, onyıl, yüzyıl için. İnsan, yaşamı yönetmek, kendi istediği değişikliği yapmak üzere adımlar atıyor, garantiye almak için de yapay bir araç yaratıyoruz ekonomi gibi.

Hatta daha da ileri gidiyor ve asırlarca hızlanarak tüketmekte olduğumuz değerleri yine bizim ürettiğimiz projeler, paralar, ekonomi ve diğer insan yapısı araçlar ile düzeltmeyi hayal ediyoruz. Doğayı %3 emisyon indirimi çabası gibi bir takım “iyi niyetli” çabalar ile korumayı hayal ediyoruz. Sonra güçlü bir rüzgar esiyor...